Därför satsar Mo Gård på stödpedagoger

23 november, 2023

Som ett led i att öka kvaliteten satsar Mo Gård på att vidareutbilda sina medarbetare till stödpedagoger.
– Vi har en långsiktig ambition att 25 procent av Mo Gårds medarbetare bör vara stödpedagoger i framtiden. Det höjer kvaliteten på våra insatser och brukarens vardag, säger Jessica Ottosson, regionchef inom Mo Gård i Skåne.

Stödpedagog är en kvalificerad yrkesroll som innebär ett ansvar för kvaliteten och utformandet av insatserna för respektive brukare. Tillsammans med sitt team ser stödpedagogen till att insatserna som kommunen beslutat om omsätts till en meningsfull vardag för brukaren. Stödpedagogen har också till uppgift att omvandla forskning och nya rön till praktik i verksamheten och sprida kunskap bland övriga medarbetare.
– Vi ser att det finns ett behov av att kvalitetssäkra vår kompetens. Många av de som arbetar hos oss i Skåne har redan en undersköterskeutbildning, men vårt uppdrag är inte bara att ombesörja den somatiska omsorgen utan genom att utbilda våra medarbetare till stödpedagoger kvalitetssäkrar vi även kompetens och kunskap kring LSS och dess lagstiftning, säger Jessica Ottosson som är regionchef inom Mo Gård.

En som tagit chansen att utbilda sig till stödpedagog är Nathalie Andersson. Hon började på Mo Gårds servicebostad Tuagården i Vollsjö i Skåne som sommarvikarie 2020 och fick erbjudandet att vidareutbilda sig till stödpedagog 2021.
– Jag fastnade direkt första gången jag hörde talas om stödpedagogrollen. Jag såg hur jag som stödpedagog kan göra positiv skillnad för andra människor och det är något som jag brinner för, säger hon.

Utbildningen läste Nathalie Andersson på halvtid under två år på Yrkeshögskolan Landskrona, samtidigt som hon arbetade vidare som rehabiliteringsassistent inom Mo Gård. När det var dags för hennes LIA-praktik ordnade Mo Gård så att hon fick göra den på ett annat boende än det hon jobbar på till vardags. Som färdig stödpedagog jobbar hon fortfarande brukarnära, vilket hon tycker är väldigt värdefullt.
– Jag tycker att det är viktigt att ha en relation med medarbetare och brukare; det gör det enklare att jobba tillsammans. Min roll är ju att vara en länk mellan teori och praktik och då är det en fördel att jag är med i verksamheten och ser vad som fungerar och vad som behöver förbättras, säger Nathalie Andersson.

Ambitionen är inte bara ett sätt att öka kvaliteten på verksamheten, utan satsningen görs också för att Mo Gård ska bli en än mer attraktiv arbetsgivare i sin bransch.
– Det kommer ju alltid vara en viss rörlighet på medarbetare, men vi vill att de som arbetar hos oss ska känna att de kan utvecklas och på så sätt trivas bättre och stanna kvar längre, säger Jessica Ottosson.

Satsningen på stödpedagogutbildningar har pågått i omgångar och målet är att få en jämn spridning av stödpedagoger inom Mo Gårds enheter så att alla brukare och övriga medarbetare i mesta möjliga mån kan ta del av stödpedagogernas kompetens.
– I vissa regioner kan det finnas ett värde av att ha flera stödpedagoger på en enhet som då även kan hjälpa till på andra enheter. Det handlar ju också om att hitta de medarbetare som vi ser har en stabilitet och personlig lämplighet att tillsammans med specialpedagoger och chefer driva de här frågorna, säger Jessica Ottosson.

Nathalie Andersson ser ett stort värde i att flera personer på samma enhet har stödpedagogkompetensen:
– Ja, absolut! Rent personligt för att ha någon att bolla med, men främst för att det gynnar brukaren att vi lyfter det teoretiska mer och omsätter det i praktik i det dagliga arbetet, säger hon.